Dziennik zakrapiany rumem
Paul Kemp porzuca nowojorski hałas na rzecz błogiego spokoju wyspy Portoryko i przyjmuje posadę w lokalnej gazecie. Umilając sobie czas pokaźnymi dawkami rumu, Paul poznaje i błyskawicznie traci głowę dla zmysłowej Chenault...
Dziennik zakrapiany rumem
Cokolwiek się zdarzy
Alex jest scenarzystą. Pracuje nad osobistym tekstem: historią o weekendzie z bardzo klarownie wyznaczonym celem. Będzie kochał się ze swoją żoną cztery razy. Nie zmieni ani jednej linijki tekstu? Jak to ma się do rzeczywistości?
Cokolwiek się zdarzy
Łowca trolli
Hans to tajemniczy jegomość z brodą niczym Rumcajs, samotnie wędrujący po lasach i ostępach Norwegii. Pozornie jest kłusownikiem polującym na niedźwiedzie. Prawda jest jednak inna - Hans poluje na... trolle!
Łowca trolli
Mission Impossible: Ghost...
Oskarżony o zamach bombowy na Kreml, agent Ethan Hunt z resztą zespołu zostaje zwolniony z obowiązków. Pozostawiony bez środków i wsparcia, Ethan musi znaleźć sposób na oczyszczenie dobrego imienia agencji...
Mission Impossible: Ghost...
Chciwość
Pierwsze 24 godziny finansowego kryzysu na Wall Street. Kulisy wydarzeń, które zmieniły cały świat. Analityk pracujący firmy z Wall Street, odkrywa niepokojące dane, które wskazują na nieprawidłowości finansowe..
Chciwość
Wszyscy jesteśmy Chrystusami


Gatunek:
Dramat
Reżyseria:
Scenariusz:
Data premiery:
21.04.2006 (Świat)
21.04.2006 (Polska)
Dystrybutor w Polsce:
Vision Film Distribution
Czas trwania:
107 min.
Połącz się ze swoim wewnętrznym pijakiem  11.08.2009
Który to już raz symbolizm religijny wspiera przesłanie twórcy? W taki sposób? Zaryzykuję stwierdzenie, że pierwszy. Ostatni film Marka Koterskiego, kontynuujący wielowymiarową opowieść o aspektach życia Adasia Miauczyńskiego jest - nie tylko pod tym względem - po prostu bardzo dobry, świeży. Protagonista o niezmiennym nazwisku, w kolejnym, siódmym już wcieleniu prezentuje wykorzystanie motywu zajeżdżanego do tej pory konotacjami martyrologicznymi w kompletnie nowy, wyjątkowo udany sposób.

Adaś (w wieku 55 lat Marek Kondrat, w wieku 33 lat Andrzej Chyra) i Sylwek (Michał Koterski): ojciec-alkoholik i syn-narkoman to dwie główne postaci. Fabuła przedstawia ich losy wspólne i osobne, przeplatając je w analogicznych momentach i tworząc jednocześnie powielane szkice mechanizmu nałogu i jego wpływu na najbliższe otoczenie uzależnionego. Ukazuje też dramatyczne zapętlenie, jakim jest przekazywanie pierwiastka chorobliwej autodestrukcji z jednego pokolenia na drugie. Nałóg jest tu antagonistą, personifikowany fantastyczną postacią Anioła Zła (Marcin Dorociński). Ojciec Adama był alkoholikiem, więc i Adaś jest alkoholikiem, pomimo złożonej obietnicy („[…] nigdy nie będę taki jak tata.”). Jego choroba to produkt dzieciństwa naznaczonego niepokojami w domu niewydolnym wychowawczo. Ponieważ Adam jest alkoholikiem jego syn, Sylwuś, również wychowywał się w domu niewydolnym wychowawczo i otrzymując piętno potencjału autodestrukcji stał się narkomanem.

Szczególna w tym dramacie jest - potraktowana bardzo elastycznie - postać Chrystusa, który pojawia się niosąc krzyż trawnikiem jednego z polskich blokowisk, lub jest wspomniany przez Adasia (jako wykładowcę kulturoznawstwa) na zajęciach z drogi krzyżowej. Innym razem za sprawą chrystusowych „atrybutów” (korony cierniowej, niesionego krzyża, stygmatów) stają się nim sam Adam, Sylwek, a nawet żona (Małgorzata Bogdańska) i matka (Janina Traczykówna) Adasia. Za każdym razem temu przeobrażeniu towarzyszy indywidualny upadek bohatera, kolejne osiągnięcie swoistego dna w życiu. „Chrystus upadał [podczas drogi krzyżowej] wiele razy”, tak samo jak w życiu pijak, czy narkoman, albo odtrącona kobieta. Wątki fabuły przeplatają się więc nie tylko ze sobą nawzajem, ale też z drogą krzyżową przypominaną co jakiś czas przez protagonistę. Ostatecznie pijak i ćpun spotykają się na dnie. Jednak wyposażeni we wzajemne zrozumienie (Adaś zna dzieciństwo syna alkoholika, a Sylwek poznał naturę nałogu), wspierani miłością są w stanie razem podźwignąć swój wspólny krzyż i podnieść się.

Jakie przesłanie Koterski wsparł symboliką religijną w tym filmie? Więcej empatii i zorientowania na miłość. Miauczyński wykłada „(…) Nie doszukujmy się symbolicznych interpretacji. To, co ludzkie upadało w Chrystusie. (…) Chrystusem mógł być każdy: (…) zwykły widz.”. Powszechne jest potępienie alkoholików i narkomanów, brak zrozumienia dla faktu, że uzależnienie to choroba, ich naturą się gardzi. Widząc menela śpiącego na bruku wielu ma odruch poczucia wyższości, a prawda jest taka, że ten menel to każdy z nas i każdy z nas jest tym menelem. W specyficznie dramatycznych okolicznościach połączonych ze specyficznie dramatycznym stanem ducha każdy może się stoczyć, ale uwierzyć w to można dopiero śpiąc na bruku. Dlatego należy połączyć się ze swoim wewnętrznym pijakiem, żeby za sprawą empatii mieć świadomość możliwości upadku.

Prawdą jest, że w Chrystusie upadało to, co ludzkie, bo jak boskość może się przewrócić? Więc jeżeli ta droga krzyżowa stanowi o męczeństwie Chrystusowym, to każdy z nas przy ludzkim, życiowym upadku - popadaniu w alkoholizm na przykład - jest męczennikiem i każdy taki dramat przewracający nas w życiu to kolejny przystanek na naszej drodze krzyżowej. Dlatego wszyscy jesteśmy Chrystusami… a Chrystus jest każdym z nas. Alkoholizm i inne niedoskonałości ludzkie pociągające na dno to wymiary krzyża na ludzką skalę. Natomiast wymiarem zmartwychwstania na ludzką skalę jest miłość, ojcowsko-synowska na przykład.

Markowi Koterskiemu powiodło się zrealizowanie niewątpliwie dobrego filmu o prywatnym męczeństwie każdego z nas, z wykorzystaniem religii, bez przeciążenia patosem. Prawdopodobnie, między innymi, dlatego, że jak zwykle zawierał on motywy autobiograficzne (wskazują na to nie tylko oczywiste napisy końcowe: Ja 33, Ja 55, czego w poprzednich produkcjach nie było, ale też tradycyjnie nazwisko przekształcone z KOTerski na MIAUczyński), czyli efekt końcowy był wynikiem empatii z dziełem połączonej z naturalnym dystansem do siebie. Koterski tym filmem nie usiłuje patronizować, nie użala się też nad tematem, on po prostu opowiada, mądrze i przystępnie.

Ponadto, oczywiście, obsada jest świetna (może z wyjątkiem młodego Koterskiego, który gra tak sobie, jednak w końcu to on był pierwowzorem Sylwusia). Aktorstwo na tyle sukcesywnie dawało wrażenie prawdy, że nawet estetyka filmu, stosująca mnóstwo ryzykownych metafor wizualnych (choćby bardzo uwspółcześniony Anioł Straż - w tej roli Tomasz Sapryk - ubrany w pomarańczową kamizelkę ratowniczą i uskrzydlony blachą) nie zaburzyła w nas odruchu utożsamiania się ze światem przedstawionym. Marek Kondrat (trzeci raz w roli Adasia Miauczyńskiego) tym filmem sfinalizował karierę na takim poziomie, że mam ochotę nobilitować jego pracę określając aktorstwo Andrzeja Chyry na poziomie zmierzającym ku „kondratowemu”. Chyra, swoją drogą, całokształtem dotychczasowych dokonań umacnia nadzieję, że kiedy już całe pokolenie aktorów takich jak Kondrat porzuci czynność, pozostaną jednostki salwujące kolejną generację aktorską od „mroczko-fali” bylejakości. Pijaństwo w wykonaniu tego duetu w roli Miauczyńskiego jest aż mentalnie namacalne, podczas niektórych scen zmusza do skrzywienia się wobec spodziewanego smrodu przetrawionego alkoholu.

Niestety, nie obyło się bez drobnych błędów. Kolega Adasia mówi "Jak Polska do Unii, to ja znowu na bani", na końcu filmu Anioł Straż informuje jednak: „Adaś Miauczyński przestał pić w 1999 r.”, a Polska do Unii Europejskiej weszła dopiero w 2004 roku. Licznik w samochodzie, którym matka wiozła Sylwka na ratunek zapijającemu się ojcu, wskazywał 0 km/h, wskaźnik paliwa również 0, więc w samochodzie nie był nawet włączony zapłon, a otoczenie za oknami wskazywało na jazdę. Matka Adasia dostrzegalnie oddycha w scenie, gdy leży zmarła. Natomiast podczas scen w izbie wytrzeźwień głowa Miauczyńskiego zawsze jest przymocowana pasami do łóżka, na sztywno, twarzą do sufitu. Wzbudziło to moje wątpliwości: a co jakby zaczął wymiotować? Mógłby się udusić. Dowiedziałam się, że tak po prostu nie zapinają z głową w pasy. Oczywiście można to podciągnąć pod interpretację, że zrobiono to, bo był agresywny, stanowił dla siebie zagrożenie… Jednak, że było tak za każdym razem nie jest wiarygodnym wytłumaczeniem. Poza tym, jakie szkody można wyrządzić machając głową w łóżku?

Podsumowując jednak, Wszyscy jesteśmy Chrystusami warto obejrzeć. Jest to wprawdzie jeden z licznych zrealizowanych w ostatnich latach filmów polskich z zakresu realizmu społecznego, ale też jeden z lepszych. W przeciwieństwie do tych mniej udanych przy tej produkcji powiodło się osiągnięcie równowagi pomiędzy ciężkością tematu, a lekkością przedstawienia go. Oczywiście nie oznacza to jednak, że nie należy się przygotować na kino prowokujące trudne refleksje. Proponując empatię Marek Koterski jednocześnie katalizuje ją już podczas trwania filmu, zanim jeszcze skończymy oglądać, pomyślimy i zrozumiemy więcej. Właśnie to „przemycanie” emocji i uczuć, któremu poddajemy się bezwiednie, niemalże bezbronni stanowi miarę kunsztu całej ekipy.

Weronika Lipińska, Filmy.pl
Autor Post
linyuan
Dodano 2 lata temu; 06.04.2016, 05:07:01
Użytkownik_13054
Postów: 460
Dodano 2 lata temu; 08.01.2016, 10:27:23
Użytkownik_13054
Postów: 460
Dodano 2 lata temu; 08.01.2016, 10:21:52
Użytkownik_13054
Postów: 460
Dodano 2 lata temu; 08.01.2016, 10:21:30
Użytkownik_13054
Postów: 460
Dodano 2 lata temu; 08.01.2016, 09:53:53
Użytkownik_4681
Postów: 163
Dodano 2 lata temu; 05.01.2016, 10:51:00
nizou160105
prada tote
michael kors tote
burberry bags on sale online
discount louis vuitton purses
free ugg
Coach Outlet Diaper Bag
louis vuitton watllets
cheap louis vuitton shoes
Ugg Outlet Online
uggs australia outlet
gucci messenger bag
MCM Backpack sale
louis vuitton travel bag men
prada handbags sale online
Michael Kors Outlet
gucci backpack for men
Prada Outlet
prada messenger bag
Gucci Crossbody Handbags
coach crossbody bags on sale
coach diaper bags on sale
Cheap Ray Ban
prada loafers women
trx
gucci purses and handbags
coach wallets on sale outlet
gucci diaper bag on sale
prada purses and handbags
trx workout
Burberry Handbags On Sale
prada-crossbody
louis vuitton belt price
Nike KD 7
Burberry Outlet Online
mcm bags
ugg leather boots
cheap gucci belts for men
trx straps
ugg leather short boot
louis vuitton purses
true religion Canada
prada messenger bag in nylon
hermes belt price
louis vuitton purses on sale
longchamp le pliage large tote sale
michael kors purses
burberry belts for men
louis vuitton belt
michael kors tote
burberry backpack for women
nike basketball shoes
Prada Shopper Tote
Cheap MCM backpack
cheap louis vuitton speedy
louis vuitton neverfull
Lebron 13
cheap trx straps
MCM Cheap Duffle Bags
birkin bag hermes cost
longchamp backpack
UGG Outlet
coach bags on sale factory outlet
louis vuitton zippy
Prada Clutches on Sale
trx straps
Louis Vuitton Bags
Gucci Luggage Outlet
Coach Crossbody Sale
burberry backpack
sheepskin boots
MCM Backpack
trx exercises
burberry handbag
chanel flap bag price
Burberry Backpack for Women
michael kors purse outlet
louis vuitton handbags sale
Nike Lebron 12
michael kors bags on sale
louis vuitton belts for men
Coach Outlet Store Online
ugg bailey button boots
hermes purses prices
Longchamp Le Pliage Sale
longchamp le pliage medium shoulder tote
kate spade
mcm clutch bag
Kevin Durant Shoes
Burberry Handbags Factory Outlet
coach diaper bag
Burberry Outlet Online
michael kors tote bag
louis vuitton neverfull
louis vuitotn speedy
gucci sunglasses for women
coach backpacks on sale
Michael Kors Purses
Authentic Louis Vuitton Neverfull bag
coach purses on sale
MCM Clutch Bag
cheap michael kors clutch
Użytkownik_12563
Postów: 62
Dodano 2 lata temu; 29.12.2015, 05:59:56
cah kaum
Dodano 2 lata temu; 28.12.2015, 19:41:36

Szybki komentarz

Autor
 
Adres e-mail
 
Treść wypowiedzi
 
Przepisz kod  

Włącz BBCode
 
Włącz emotikony
 
 
posty użytkowników niezarejestrowanych mogą pojawić się z opóźnieniem

http://twitter.com/filmy_pl
Śledź nas na Twitterze
Wszystko co najnowsze w serwisie wyćwierkamy na bieżąco!
http://www.facebook.com
Filmy.pl na Facebook
Dołącz do Filmy.pl na Facebook - zostań naszym przyjacielem
http://www.youtube.com
Nasz kanał YouTube
Oglądaj zawsze świeże zwiastuny na naszym kanale na Youtube.com