Dziennik zakrapiany rumem
Paul Kemp porzuca nowojorski hałas na rzecz błogiego spokoju wyspy Portoryko i przyjmuje posadę w lokalnej gazecie. Umilając sobie czas pokaźnymi dawkami rumu, Paul poznaje i błyskawicznie traci głowę dla zmysłowej Chenault...
Dziennik zakrapiany rumem
Cokolwiek się zdarzy
Alex jest scenarzystą. Pracuje nad osobistym tekstem: historią o weekendzie z bardzo klarownie wyznaczonym celem. Będzie kochał się ze swoją żoną cztery razy. Nie zmieni ani jednej linijki tekstu? Jak to ma się do rzeczywistości?
Cokolwiek się zdarzy
Łowca trolli
Hans to tajemniczy jegomość z brodą niczym Rumcajs, samotnie wędrujący po lasach i ostępach Norwegii. Pozornie jest kłusownikiem polującym na niedźwiedzie. Prawda jest jednak inna - Hans poluje na... trolle!
Łowca trolli
Mission Impossible: Ghost...
Oskarżony o zamach bombowy na Kreml, agent Ethan Hunt z resztą zespołu zostaje zwolniony z obowiązków. Pozostawiony bez środków i wsparcia, Ethan musi znaleźć sposób na oczyszczenie dobrego imienia agencji...
Mission Impossible: Ghost...
Chciwość
Pierwsze 24 godziny finansowego kryzysu na Wall Street. Kulisy wydarzeń, które zmieniły cały świat. Analityk pracujący firmy z Wall Street, odkrywa niepokojące dane, które wskazują na nieprawidłowości finansowe..
Chciwość
Samotny mężczyzna
USA,  2009
(Single Man, A)


Gatunek:
Dramat
Data premiery:
11.09.2009 (Świat)
14.05.2010 (Polska)
Dystrybutor w Polsce:
Gutek Film
Czas trwania:
99 min.
Streszczenie filmu:
Rok 1962. George Falconer (Colin Firth) jest angielskim profesorem uniwersyteckim wykładającym na jednej z uczelni w Los Angeles. Czuje się wyobcowany w mieście, tym bardziej, że jest gejem. Gdy jego partner Jim (Matthew Goode) ginie w wypadku samochodowym, świat George'a rozpada się. Postanawia uporządkować swoje sprawy przed popełnieniem samobójstwa. Podczas dokładnie zaplanowanego dnia spotyka wiele osób, przede wszystkim swoją najlepszą przyjaciółkę Charly (Julianne Moore). Więcej >>
Widzenia człowieka niewidzialnego  11.05.2010

Czy film zrobiony jak muzyczny teledysk, będący kolażem filmowych cytatów, statycznych zdjęć przypominających fotosy z ekskluzywnego magazynu mody, żonglujący wytartymi, motywami zaczerpniętymi z kultury masowej i banalnymi symbolami, może mówić coś ważnego, czy może poruszyć? O dziwo – może!

 

Ryzykowny stylistycznie film Toma Forda – projektanta mody opowiada o jednym dniu profesora literatury w średnim wieku, zamieszkującego luksusowy dom z drewna, stali i szkła. George Falconer (Colin Firth)niedawno stracił swego kochanka w wypadku samochodowym, Jim (Matthew Goode) wraca do niego w wyraźnych, natrętnych reminiscencjach. Od pierwszych scen nie mamy wątpliwości, że bohater nie radzi sobie ze stratą i planuje popełnić samobójstwo. Jednak zabić się nie jest łatwo, zwłaszcza, gdy jest się takim pedantem jak George. Co zrobić, żeby zostawić po sobie jak najmniej odrażające zwłoki, czy lepiej leżeć czy dostojnie opierać się na poduszce? Czy zminimalizować ilość bryzgającej krwi okrywając się śpiworem, czy też ultra higienicznie strzelić sobie w głowę pod prysznicem? Zmagania z cielesną powłoką wahają się między powagą a śmiesznością.

 

Narracja filmu jest konsekwentnie subiektywna. Kolorystyka zdjęć zmienia się wraz z nastrojem bohatera. Dominująca szarość przechodzi w bardziej nasyconą, a czasem przesyconą paletę barw w chwilach, gdy uwaga George’a zostaje zaprzątnięta ładnym widokiem lub zaczepką miłego rozmówcy. Do świadomości zrozpaczonego, umęczonego umysłu wkrada się niechciana radość życia i piękno otaczającego świata, kuszące rozmaitymi formami: blask słońca za oknem, karminowy uśmiech sekretarki, maślany zapach sierści szczeniaka, niebieskie oczy studenta… Dla George’a wszystko to tylko przelotny estetyczny flirt, chwile jasności i harmonii, tak intensywne, że przeszkadzają w planach ostatecznego unicestwienia, a jednocześnie zbyt ulotne by pozwalały te plany zarzucić. Bohater próbuje jednak skupić uwagę na celu, który sobie obrał, opędzanie się od pulsującego życia, podskórnego erotyzmu korespondują z przezwyciężaniem technicznych trudności związanych z samobójstwem. Napotykani po drodze przyjaciele, sąsiedzi, studenci i atrakcyjni nieznajomi mimowolnie sprowadzają go z obranej ścieżki, on wydaje się zdecydowany, jednak jak przestrzega Emile Cioran: Obsesja samobójstwa to właściwość człowieka niezdolnego już ani do życia, ani do śmierci, którego uwaga nigdy nie odrywa się od tej podwójnej niemożności.

 

Perfekcja każdego kadru Samotnego mężczyzny przynosi na myśl kreację Haute Couture, choć jest to raczej męski garnitur niż balowa suknia – użyte środki estetyczne są niezwykle eleganckie, ale stonowane, proste, nieco konwencjonalne i pozbawione ekstrawagancji. Ford miesza pomysły zaczerpnięte z bogatej historii mody i kinematografii i wkłada jedne w drugie jak matrioszki: bohater parkujący samochód pod billboardem przywodzi na myśl bohatera Słodkiego życia Felliniego (1960), potem widać, że to plakat z Psychozy Hitchcocka (1960); utrzymane w czarno-białej kolorystyce wspomnienia z wakacji z ukochanym Jimem wyglądające jak reklamy Calvina Kleina z lat 90. ożywają czasem na wzór teledysku Wonderful life Blacka (1987); zbliżenia połowy twarzy kobiet w strojach a la Givenchy i YSL do złudzenia przypominają technikę filmów Wong Kar Waia z charakterystycznym przyspieszeniem w momencie mrugnięcia okiem; nieznajomy o wyglądzie Jamesa Deana przy bliższym poznaniu okazuje się być sprzedajnym latynoskim kochankiem o imieniu oczywiście - Carlos… Wszystko to dodatkowo zatopione z natrętnie melancholijnej muzyce Abla Korzeniowskiego, niemal identycznej jak ta, ze Spragnionych miłości (2000). Choć czasem duszno robi się od tego nagromadzenia kulturowych kalek narracja się nie rozmywa, wszystko spaja punkt widzenia głównego bohatera, tworząc coś w rodzaju przestylizowanej mowy pozornie zależnej. W estecie - pedancie George’u jak w soczewce skupia się świat przefiltrowany przez motywy i obrazy, do których przez lata przywiązał się jego umysł. To pamięć, a nie wyobraźnia jest tu głównym narzędziem porządkującym, bo wszystko co widzimy jest widzeniem kogoś, kto nie ma już przyszłości, kto nie dożyje rana, kogoś, dla kogo „wszystko już było”.

 

Przełożona na język filmu mowa pozornie zależna ma jeszcze inne uzasadnienie – dzięki takiej narracji bohater patrzy na siebie jakby z zewnątrz, oczami innych ludzi. W tym ujęciu George jest równie nienaganny jak garnitur, który nosi - nawet czytając książkę w toalecie, siedząc na sedesie pieści oczy widza. Człowiek wygląda tak perfekcyjnie tylko w dwóch przypadkach: na wyretuszowanym zdjęciu reklamowym i… w trumnie, bo doskonale nieruchomy nie może się wymiąć, ubrudzić, nie rozmaże makijażu ani nie zepsuje fryzury. Kontaminacja mody i śmierci jest tu zatem ścisła, George patrzy na siebie ja na trupa, którym już się podświadomie czuje. Całuje na pożegnanie gosposię, szykuje sobie strój na pogrzeb, wygłasza coś w rodzaju mowy żałobnej na swoim ostatnim wykładzie dla studentów, urządza sobie kameralną stypę z przyjaciółką Charlotte (Julianne Moore)… Estetyczne widzenie świata przez bohatera jest potęgowane przez jego egocentryzm, bo jak sam przyznaje, stracił kogoś, kto rozpraszał jego skupienie na własnej osobie, to Jim przez lata umożliwiał mu bliższy kontakt ze światem zewnętrznym. Cała ta formalna gimnastyka Toma Forda nie jest tylko popisem estetycznych możliwości reżysera-projektanta, ale ma uzasadnienie w emocjonalnej warstwie obrazu. Świat wykreowany przez umysł zrozpaczonego bohatera przywraca słowu „niezastąpiony” należną mu powagę, jakby drwiąc z powszechnych przeświadczeń, że „każda miłość jest pierwsza” i „co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Choć George daje sobie jeszcze szansę, jego ostatnia randka przypomina tę z Ostatniego tanga w Paryżu (1972) - w wszelkiej aktywności George’a, podobnie jak u bohatera filmu Bertolucciego immanentnie obecna jest już zapowiedź przyszłej klęski.

 

Tytułowy single man nie oznacza tylko kogoś, kto nie jest już w związku, ale kogoś, kto dla innych nigdy w nim nie był. Lata 60. to dla mniejszości homoseksualnych niewesołe czasy, kiedy jej przedstawiciele w najlepszym przypadku mogli liczyć na obojętność. Dlatego George przez większość życia starał się być niewidoczny, nie wiadomo ile z jego pedanterii wynika z natury, a ile z umiejętności adaptacyjnych. Przez lata zmuszony do zakładania masek, rozkwitał emocjonalnie do wewnątrz, redukując do minimum swe kontakty z otoczeniem. Rozżalenie wyobcowanego homoseksualisty manifestuje się implicite, bez efektownych społecznych oskarżeń. Najboleśniej widoczne jest ono w relacjach z przyjaciółką, z którą pozornie łączy go intymne porozumienie. W rzeczywistości Charlotte nigdy nie traktowała poważnie jego miłości do Jima, nawet swoje nieudane małżeństwo ceni wyżej niż gejowski „kaprys” George’a. Ich spotkania to tylko powielany schemat wzajemnego użalania się i pocieszania przy butelce ginu i akompaniamencie jednowymiarowych wspomnień, anegdotek i salw śmiechu.

 

George jest osamotniony w swej postawie etycznej. Ford konstruuje swego bohatera z drobnych detali, ale w tych nakładających się na siebie szkiców wyłania się kompletny, wielowymiarowy obraz osoby. W chęci odebrania sobie życia tkwi nie tylko rozpacz po stracie, ale afirmacja pewnej postawy wobec wartości. Pragnienie autodestrukcji jest jak bunt Adama wobec Boga – niezgoda na wyjście z raju, na życie połowiczne, na „jakoś to będzie”. Dawno nie było w kinie tak zdecydowanej, a jednocześnie subtelnej krytyki pustego kultu życia, w Samotnym mężczyźnie wybrzmiewa echo dekadenckiego niepokoju Wielkiego żarcia Marco Ferreri’ego (1973). Podobnie jak tam, samounicestwienie nie jest ostatecznością, ale świadomym wyborem, gestem skrajnego przywiązaniem do egzystencji na sto procent, przekonania, że życie ma sens tylko wówczas, gdy istnieją w nim wartości większe od samego życia. W jednej scenie George zauważa, że jest uważnie obserwowany przez dziewczynkę z sąsiedztwa: niebieska, bufiasta sukienka; buciki z paskiem założone na białe skarpetki; biały królik, z którym się bawi i dziwny monolog, pełen abstrakcyjnego humoru, który wygłasza, bezbłędnie przynosi na myśl Alicję – bohaterkę powieści Carrolla. Dziewczynka patrzy na George’a jak na ogród za malutkimi drzwiami, przez które z racji swoich rozmiarów nie może przejść - George jest odległy i niedostępny, a jednocześnie silnie przyciąga magnetyzmem tajemniczego świata. Taką osobliwością musi być postawa bohatera Samotnego mężczyzny dla przeciętnego widza z początku XXI wieku, gdzie w tym ciągłym pośpiechu i rozpasanej konsumpcji jest miejsce na zdecydowane powiedzenie „stop” i „nie”? Tom Ford ujawnia pewien paradoks współczesnych nam czasów – wszyscy cenią piękno, ale mało kto umie je naprawdę przeżywać i zrozumieć, piękno się sprzedaje i kupuje, jednak ten kto traktuje je poważnie jest szaleńcem. Ford w swoim filmie nie jest tylko kreatorem trendów, ale prawdziwym estetą. Błyskotliwy, emocjonalnie inteligentny, odważny i zaskakująco dojrzały debiut, dzięki takim obrazom na dłuższą chwilę cisza tłumi hałas…


                                                                                                             Ludwika Mastalerz, Filmy.pl


Autor Post
Gclub-Royal1688
Dodano 2 tygodnie temu; 07.05.2019, 11:35:22
Thanks for the post it really helpful.
Gclub-Royal1688
Gclub
Dodano 2 tygodnie temu; 07.05.2019, 11:11:15
Enjoyed studying this, very good stuff, thanks.

Gclub
aahanakhan54
Dodano 4 tygodnie temu; 25.04.2019, 08:39:47
I Found your article very interesting and helpful.. Well explained, I really enjoyed reading your post, and hope to read more. Thanks for sharing this amazing information.
Chennai Escorts
Goa Escorts
Lucknow Escorts
Goa Escorts
Goa Escorts
Chennai Escorts
Kochi Escorts
Lucknow Escorts
Hyderabad Escorts
Kolkata Escorts
Użytkownik_71940
Postów: 0
Dodano 4 tygodnie temu; 23.04.2019, 14:58:19
Post został usunięty
Mahesh Bhatt
Dodano 4 tygodnie temu; 23.04.2019, 14:53:29
Katy Perry
Dodano miesiąc temu; 16.04.2019, 07:35:36
The black and purple UI design was definitely very appealing to the eyes. Good color schemes always make the experience beautiful.

It’s pretty well established. It has the essential sections like Latest, Ongoing, and Popular. There’s also a Disqus section where you can discuss the latest episodes. The video player is very clean and simple with also a star rating system for each episode. You can also surprisingly disable ads on the player. A part of the site can also be controlled using shortcuts. The only downside is that it has a ton of ads that can be really distracting.

The responsiveness of the website has a pretty good feel to it when you hover your mouse on some anime titles too. Even if you don’t click the anime titles, you can see how many episodes have been uploaded so far and how many till it’s finished.

Overall, the UI is really good, Color scheme is very nice, and easy to navigate but a little bit too many buttons and can get distracting. We should give a lot of credit on how the website really takes care of their viewer’s experience. It’s number 3 on this list because some ads are unrelated and sometimes distracting, only some parts of the site’s ads can be disabled optionally.

9Anime beats AnimeFrost because 9Anime is much more established with wider options for titles and a much responsive website.

https://techstorify.com/anime-streaming-sites/
techie
Dodano miesiąc temu; 15.04.2019, 08:44:50
This is a to a striking degree creature post for me. This will all around go to help me in my breeze. use [url=https://www.couponstechie.com/promo-codes/kaspersky]kaspersky coupon code
[/url], [url=https://www.couponstechie.com/promo-codes/pandasecurity]panda malware
[/url], [url=https://www.couponstechie.com/promo-codes/bullguard]bullguard antivirus for ipad
[/url], [url=https://www.couponstechie.com/promo-codes/norton]norton discounts
[/url] and save lot of money online.
Użytkownik_69791
Postów: 89
Dodano 3 miesiące temu; 03.03.2019, 04:23:10
yanmaneee
yeezy shoes
hermes belt
red bottom shoes
yeezys
kd 11 shoes
nike air max
lacoste
golden goose sneakers
off white shoes
coach outlet sale
yeezy boost 350
hermes online shop
nike air max 2018
gucci belts
lebron 16
yeezy boost
hogan outlet
yeezy boost
off white jordan 1
nike roshe
fake rolex watches
kobe byrant shoes
yeezy boost
balenciaga shoes
birkin bag
lacoste polo
supreme outlet
yeezy boost
coach outlet online
nba jerseys
reebok outlet
jordan 13
coach factory outlet
coach outlet
chrome hearts
fila shoes
gucci belt
nike shoes
nike air max 95
goyard bags
kobe 9
nike polo
longchamp
jordan shoes
nike sneakers
michael kors outlet
jordan 11 retro
valentino shoes
nike huarache
golden goose sneakers
goyard handbags
fila
cheap nba jerseys
paul george shoes
michael kors purses
lebron james shoes
chrome hearts
off white clothing
cat boots
jordan sneakers
calvin klein outlet online
kyrie irving shoes
kd 11
mbt shoes
kyrie 4 shoes
michael kors handbags
goyard handbags
curry 5
fitflops sale clearance
adidas crazy explosive
jordan shoes
adidas zx flux
yeezy shoes
louboutin shoes uk
chrome hearts outlet
kd 11
yeezy shoes
kate spade handbags
balenciaga
supreme hoodie
balenciaga shoes
supreme clothing
pure boost
adidas stan smith shoes
coach outlet sale
nike shox
mbt shoes outlet
adidas tubular
golden goose outlet
curry 5 shoes
yeezy boost 350
kd 10
michael kors outlet online
golden goose sneakers
jordan shoes
lacoste polo shirts
michael kors uk
calvin klein outlet
balenciaga shoes
vans shoes

Szybki komentarz

Autor
 
Adres e-mail
 
Treść wypowiedzi
 
Przepisz kod  

Włącz BBCode
 
Włącz emotikony
 
 
posty użytkowników niezarejestrowanych mogą pojawić się z opóźnieniem

http://twitter.com/filmy_pl
Śledź nas na Twitterze
Wszystko co najnowsze w serwisie wyćwierkamy na bieżąco!
http://www.facebook.com
Filmy.pl na Facebook
Dołącz do Filmy.pl na Facebook - zostań naszym przyjacielem
http://www.youtube.com
Nasz kanał YouTube
Oglądaj zawsze świeże zwiastuny na naszym kanale na Youtube.com